První běh mastermind CM zakončen v Broumově

Právě jsem se vrátila z Broumova, kde jsme měli závěrečné setkání prvního běhu mastermind skupiny Culture Matters. Broumov i členové skupiny mě v dobrém smyslu něčím poznamenali. Vše se nedá dát do slov, ale pokusím se v tomto článku posdílet alespoň něco…

Samotný nápad vytvořit mastermind skupinu přišel díky akcelerátoru 100-day challenge Impact Hubu, který jsme s Culture Matters vyhráli v květnu 2017. V akcelerátoru jsme se často radili a řešili problémy ve skupině, kde byli všichni účastníci akcelerátoru a často i mentoři. Už tehdy jsem znala řadu ředitelů významných kulturních organizací a napadlo mě, že možná by se rádi občas poradili s někým na podobné pozici v jiné organizaci, nebo nakouknuli pod pokličku u kolegů.

Nebylo jednoduché skupinu vytvořit, aby byla kompaktní, přitom různorodá, naplněná lidmi, kteří se mohou vzájemně inspirovat i důvěřovat si. Když se to konečně podařilo, těžce jsme hledali hned první termín setkání, kdy má všech 10 účastníků (včetně mě a facilitátora) čas. Když si představíte ředitele organizací jako je Signal festival, Jatka 78, Plechárna, Plzeň 2015 nebo Kino 64 U Hradeb, dovedete si asi představit, jak mají plné diáře a jak je náročné je sladit.

Hlavním cílem bylo členy skupiny propojit a pomoci jim získat nové podněty a inspiraci od jiných, podobně naladěných lidí.

Během sedmi několikahodinových setkání v rozmezí necelého roku jsme prošli vývojem od hledání smyslu skupiny a potřeb účastníků, vzájemné nedůvěry či obav sdílet svoje know-how, přes velmi zajímavé debaty a aktivity např. o tom, jak konkrétně můžeme díky kultuře zlepšovat společnost, o umění prodeje v kultuře nebo jak zjistit, co (nový) člen týmu umí, až po neformální dvoudenní výlet do Broumova. S každým setkáním jsem vnímala postupné boření neviditelných zdí nedůvěry, odvahu klást konkrétnější otázky a dávat otevřenější a důvěrnější odpovědi.

Setkání hostil vždy někdo z členů skupiny, takže jsme měli možnost také nakouknout do jejich působiště a vyptat se na provozní záležitosti. Zpestřením byla také návštěva generálního ředitelství jedné korporace, abychom více pochopili svět byznysu, ale i investory a firemní filantropy podporující kulturu. (Zamyslete se sami, kolik předsudků, nepochopení a odmítání byznysu si v sobě nezisková kultura často nese…  A z druhé strany, co si asi myslí management velkých firem o kultuře?)

Ovšem největší exkurzí byl závěrečný výlet do Broumova na pozvání Jana Školníka, zakladatele Agentury pro rozvoj Broumovska. Díky němu a jeho týmu se o Broumově poslední roky mluví čím dál víc. Dokázal nejen zajistit opravu chátrajícího kláštera ve východočeském výběžku ČR (přitom klášter stále patří benediktinům, ale díky JŠ nyní žije, svítí, hřeje…), ale také stavbu multifunkčního sálu Dřevník v klášterní zahradě, zařídit v klášteře literární rezidence, nahrávací studio, výstavní prostory, koncerty, vzdělávací programy a mnoho dalšího. V klášteře se dá přespat v původních mnišských celách, také zde funguje kavárna a už se opravují prostory pro restauraci a sýrárnu. Tím to ovšem nekončí! Jan Školník také založil například Společnost pro destinační management Broumovska, Podnikatelský klub Broumovska, investiční fond na podporu místních studentů, festival Za poklady Broumovska, provozuje továrnu na filtrační desky Hobra a tiskárnu. Zisk z podnikání plyne do neziskové Agentury pro rozvoj Broumovska. V momentě, kdy už jsem se přestávala ve změti jeho neziskovek, firem a projektů orientovat, on začínal mluvit o dalších plánech a strategiích jednotlivých subjektů. Vlastně je to ale jednoduché, vize je společná pro všechny jeho aktivity: lepší Broumovsko. A stejně jako samotná budova kláštera, všechny aktivity Honzy Školníka v sobě snoubí velkolepost a pokoru zároveň.

Pokud jste v Broumově ještě nebyli, jeďte se tam podívat a spočinout v tichu kláštera. Obdivovat můžete nejen barokní velkolepost a kulturní program, ale také překrásné okolí plné skal, lesů a barokních kostelů.

A pokud vás zaujal projekt Mastermind, máte k němu otázky, nebo byste se chtěli přihlásit, napište nám.

Tereza Raabová

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

  • Buďte v obraze

    Zadejte email a pošleme vám zdarma e-book Jak na soukromé dárce aneb Dárcovské programy v kultuře. Další zajímavé články, ebooky, webináře a kurzy zasíláme cca 1-2x měsíčně.

  • Kategorie článků